Begrijpt AI liefde voor carnaval?

Kan AI liefde voor carnaval overbrengen?

Kan AI liefde voor carnaval overbrengen? We vroegen het aan Brabander Edwin Vlems, AI- en content-expert. Dat een robot feitelijke kennis over carnaval kan opdoen en delen klinkt logisch, maar hoe zit het met het overbrengen van het onbeschrijflijke carnavalsgevoel en bijbehorende emoties? Edwin zocht het uit.

De prompt: overtuig een niet-liefhebber van carnaval

Edwin: “Ik ben inderdaad ook benieuwd of een robot het carnavalsgevoel over kan brengen. Naast ChatGPT gebruik ik ook andere ‘copiloten’, zoals Google Bard (gratis met een Google-account), Microsoft Bing (gratis in de MS-browser Edge), Perplexity.ai en Claude (officieel nog niet in Europa beschikbaar). Elke chatbot heeft eigen sterktes en zwaktes en daarom voer ik overal een gelijk prompt in, die luidt: “Je bent liefhebber van het Nederlandse carnaval. Probeer een niet-liefhebber te overtuigen om aan carnaval mee te doen. Schrijf menselijk en in het Nederlands.”

De output van ChatGPT

“Dit is de output van ChatGPT:

“Er is een plek voor iedereen bij Carnaval. Of je nu meeloopt in de parade, geniet van de muziek vanaf de zijlijn, of gewoon mensen kijkt vanaf een caféterras, je bent deel van iets groters. Het is een ervaring die je niet kunt krijgen door er alleen maar over te lezen of te horen van anderen. Dus waarom niet gewoon een keer proberen? Het ergste dat kan gebeuren is dat je een paar onvergetelijke verhalen hebt om te delen. En wie weet, misschien vind je het wel leuker dan je had verwacht!”

Edwin: “Bijzonder aan bovenstaande output, vind ik dat het gaat over ervaringen, juist iets dat een robot niet heeft. De chatbot Perplexity.ai blijkt goed in het gebruiken en tonen van bronnen, maar dat maakt het ‘carnavalsgevoel’ wel wat minder emotioneel. De output luidt: “Hieronder staan enkele redenen waarom Carnaval een geweldig feest is en waarom iedereen het zou moeten proberen:” Ik laat die redenen achterwege, want het is vooral wollige taal over verbinding en vrijheid.”

De poging van Claude maakt indruk

Edwin: “De poging van Claude, nota bene nog niet in Europa beschikbaar (ik had een hack), maakte op mij het meeste indruk. Claude probeert van een ‘Carnavalshater een Carnavalsfan’ te maken. Dit is de output van Claude:

“Beste vriend,

Ik snap dat Carnaval misschien niet jouw ding is. De muziek is luid, de outfits zijn gek en het feestgedruis duurt dagenlang. Toch wil ik je vragen om met een open blik naar dit feest te kijken. Want achter die schreeuwerige polonaise en kleurrijke kostuums schuilt een dieper gevoel van saamhorigheid en traditie. Carnaval is veel meer dan een feestje met bier en drank. Het is een moment waarop we alle verschillen even vergeten en samenkomen als gemeenschap. Jong en oud, rijk en arm, iedereen viert feest als gelijken. Even zijn de zorgen van alledag ver weg.

Bovendien is Carnaval een eeuwenoude traditie die ons met ons verleden verbindt. De optochten, de praalwagens, de fanfares – het doet terugdenken aan vroeger. En tegelijk geven we die tradities een modern jasje en maken we er iets eigens van. Zo blijft een stukje van onze cultuur levend. Dus geef het een kans. Trek die gekke outfit aan, stap de polonaise in en voel je even onderdeel van iets groters. Probeer los te laten en laat het feestgedruis over je heen komen. Ik beloof je – aan het eind van de rit zul je blij zijn dat je dit avontuur met mij gedeeld hebt!”

Burstiness is de essentie van carnaval

Edwin sluit af: “Ik heb ook een nieuw woord geleerd: volgens ChatGPT is ‘Burstiness’ de essentie van carnaval: een periode waarin mensen uit hun schulp kruipen en hun ware identiteit kunnen laten zien. Zou een robot die behoefte ook hebben? Ze dromen volgens de beroemde SF-schrijver Philip K. Dick immers ook van elektrische schapen. Ik ben benieuwd over hoeveel jaar de eerste robot tot Prins Carnaval gebombardeerd wordt op 11 november 😉

ChatGPT 4.0 + AIPRM for ChatGPT
Bron: ChatGPT 4.0 + AIPRM for ChatGPT

Dat geeft stof tot nadenken, Edwin. Dankjewel voor je input. Das pas #liefdevoorcarnaval.

Wil je meer weten over de ontwikkelingen binnen AI? Volg Edwin op LinkedIn.

Heb je ook een mooi verhaaltje voor in onze rubriek? Vul het contactformulier in. De redactie neemt z.s.m. contact met je op.

Deel dit item:
Altijd zin? Schrijf je in!

Wij liggen bovenop


Heb je altijd zin in carnaval? Schrijf je via 'mis niets' in voor de nieuwsbrief en ontvang leuk carnavalsnieuws. Wedden dat onze e-mails bovenop jouw leesstapel liggen?

Word je al overladen met e-mails van Jan en Alleman? Volg dan lekker makkelijk ons WhatsApp-kanaal met het leukste carnavalsnieuws.

Volg ons WhatsApp-kanaal